Miyawaki-skove i Danmark

Nu er Miyawaki-skove på vej til Danmark, men hvad er Miyawaki-skove? Det er mini-skove, der ikke fylder mere end en tennisbane, men har en overraskende stor og positiv CO2- effekt.

Tilbageblik på haveklubben sæsonen 2021

I denne stemningsvideo fra haveklubben 2021 får du en fornemmelse for de vigtige elementer i haveklubbens virke.

Masser af køer kan være rigtig godt!

Nu har vi gang på gang hørt at køer er et stort problem for klimaet p.g.a. de voldsomme mængder at metangasser de uddunster, og så kommer Allan Savory, en økolog med praktiske erfaringer fra en række lande, og siger at hvis vi skal begrænse ørkendannelsen, så skal vi have mange flere afgræssende kvæg.

Naturplanteskolen deltager i både nationale og internationale netværker

Naturplanteskolen er i udvikling, og det betyder bl.a. at vores rækkevidde øges fra at være primært lokalt/nationalt til deltagelse i internationale konferencer og netværk. Som et resultat af dette, har Eulàlia Martí deltaget i to permakulturorienterede konferencer.

De frivillige er et vigtigt element for sammenhængskraften

Frivillighed er en af hjørnestenene på Naturplanteskolen, der har en permakulturhave, som hele tiden er i forandring, er der meget arbejde, som skal fra hånden.

Marie Hammer

Marie Hammer var en upåagtet dansk forsker, der slet ikke fik den anerkendelse, som hun fortjente. Hun viede hele sit liv til at afdække meget små dyr, som lever overalt på jorden, men som vi ikke kender.

Karma Corona

Vi lever på tærsklen til pandemiernes tidsalder. Vi bestemmer selv om vi vil træde ind i den. Det er udgangspunktet for Tor Nørretranders seneste bog ”Karma Corona”. Ligesom Tor Nørretranders er Naturplanteskolens Venner indstillet på at sikre venskabet med naturen.

Eulàlia Martí

Eulàlia Martí har sine rødder i Catalonien. Hun er uddannet biolog og økologisk landmand med PDC (Permaculture Design Certificate). Det var passionen for det gode landmandskab, der førte hende til Danmark.

Alexander Pakouline

Det har været noget af en snoet vej, der førte til at Alexander havnede som pedel på Naturplanteskolen. Han kommer fra Skt. Petersborg (tidl. Leningrad).

Haveliv, liv i haven, bæredygtighed og biodiversitet

Marie Lumholtz fortælle om hvordan hun - uden at være havemenneske - kom fra græsplæne til en have med fokus på permakultur, biodiversitet og spiselige planter til gavn for mennesker, insekter og andre dyr - en transformation som kom bag på hende selv.